گروه کوهنوردی و گردشگری البرز اصفهان - قاش مستان

خانم  حیدری

سرپرست : آقای مرتضی طلاکوب

هزینه اخذ شده از هر نفر بابت کرایه : مبلغ ۱۱۰۰۰۰ ریال

در روز پنج شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه۸۷ قرار براین شد که آقایان مهدوی و  دهقان ساعت ۱۰:۳۰  پیش از ظهر به سمت سمیرم حرکت کرده و با کمک راهنمای سمیرمی به پناهگاه قله دنا (قاش مستان) رفته منتظر بقیه افراد بمانند. ما ۴ نفر ساعت ۱۲ ظهر از ترمینال صفه به سمت سمیرم حرکت کردیم و ساعت ۱۴:۱۵ وارد شهر زیبای سمیرم شدیم. پس از تهیه بلیط برگشت و مواد غذایی مورد نیاز ساعت۱۵:۰۰ از سمیرم به سمت روستای خفر دامنه کوه دنا حرکت کردیم. درمسیر از روستاها ومناطق زیبایی عبور کردیم که به ترتیب عبارتند از: هست، گردنه بانه، گرموک، ضرغام آباد، حنّا با امامزاده بی بی ناز بانو، جاده روستای چشمه خونی در سمت چپ، کمه، امامزاده سید محمد، مورک، جاده روستای عربشاه درسمت راست، خاکدانه، خینه و دیلی که تمامی این مناطق به پادنا معروف است (یعنی پای کوه دنا). بالاخره ساعت ۱۶:۱۰ دقیقه به روستای خفر رسیدیم. از روستا رشته کوه دنا با عظمت و زیبایی وصف ناپذیر چشم بینندگان را به خود خیره می کرد چنان که هر کوهنوردی بر آن می شد که حتی برای یک بار هم که شده بر فراز آن ایستاده طبیعت زیبای اطراف آن را نظاره کرده و عظمت خالق آن را بهتر درک کند. ما ساعت ۱۷:۰۰ از روستا به راه افتاده و پس از عبور از باغات میوه روستا از جاده پاکوب بیرون روستا در مجاورت نهر کوچکی که حاصل آب شدن برفهای قلل اطراف است به سمت پناهگاه حرکت کردیم. کمی دورتر از پاکوب رودخانه دیگری نیز جریان داشت. گلها و گیاهان بسیار زیبا و رنگارنگ اطراف و صدای شرشر آب احساس بسیار خوبی به انسان منتقل می کند که واقعاً نشانگر طبیعتی زنده و پویا پس از طی زمستانی سرد است. پس از طی جاده نسبتاً طولانی با شیب بسیار کم به شیب نسبتاً تندی رسیدیم. در این زمان آفتاب کاملاً غروب کرده و مهتاب زیبایی روشن کننده مسیر حرکت بود چنانکه خستگی راه را از تن بیرون می کرد. پس از این شیب تند پناهگاه زرد رنگ به خوبی نمایان شد که پس از طی مسیر با شیب کم ساعت ۲۰:۵۰ دقیقه به آن رسیده به ۲ نفر دیگر از همنوردانمان پیوستیم. پس از صرف شام و کمی صحبت با دوستان جدید  خوابیدیم تا صبح زود برای صعود به قله بیدار شویم. صبح ساعت ۴:۴۵ دقیقه بیدار شده پس از جمع کردن وسایل ساعت ۶ حرکت کردیم. پس از حدود ۲۰ دقیقه و عبور از چند یخچال کوچک به جا مانده از برفهای سال قبل به دره اصلی با یخچال بسیار بزرگی رسیدیم که هیچ کدام انتظار آن را در این فصل نداشتیم. به خاطر اینکه کوهنوردان محلی وجود برف بسیارکمی را گزارش داده بودند ما تجهیزات زیادی همراه نداشتیم به همین سبب مجبور شدیم با سرعت کم راه را ادامه دادیم و در طی مسیر یک نفر از بچه ها با کلنگ جای پا درمی آورد تا بقیه راحت تر حرکت کرده انرژی زیادی هدر ندهند و اتفاقی هم برای هیچکدام نیفتد که معمولاً زحمت این کار را آقای حجتی می کشید که در همین لحظه جا دارد از لطف و زحمت ایشان بسیار قدردانی و تشکر کنیم . از پایین دره در سمت راست قله مرگول سمت چپ چندین تنگه منتهی به قله قبله به وضوح دیده می شد . بدلیل اینکه تنگه سمت چپ برف کمتر و پاکوب قویتری نسبت به مسیر اصلی داشت به این نتیجه رسیدیم که از آن سمت، راه را ادامه داده پس از عبور از مسیر فنی به بالای دره برسیم تا انرژی کمتری صرف کنیم ولی  متأسفانه در مسیریابی اشتباه کردیم و به مسیر بسیار فنی برخورد کردیم که عبور از آن بدون وجود تجهیزات سنگنوردی امکانپذیر نبود در همین جا بدلیل امکان وقوع حادثه غیرقابل جبران با توجه به مسیر در پیش رو و وجود سنگریزه های فراوان در مسیر بازگشت و شیب نامناسب تصمیم گرفتیم با احتیاط و حمایت کامل از سوی افراد فنی تر گروه از روی یخچال لیز بخوریم و به سمت پایین حرکت کنیم. پس از طی حدود ۵۰ متر یا کمی بیشتر به مسیر برفکوبی شده می رسیم که امکان صعود را برایمان فراهم میکند با توجه به وجود برف ، صعود از شیب کمی سنگینتر  شده ، با احتیاط کامل و سرعت کم به سمت قله حرکت می کنیم. برف انرژی و زمان فوق العاده ای از همه صرف می کرد ولی با این وجود بدون هیچ مشکلی ساعت ۱۵:۰۰ بالای دره رسیدیم. قله مرگول در سمت راست دره با شیب بسیار تند و قله قبله با مسیر فنی در سمت چپ و پشت کاملاً قابل تشخیص بود قله قاش مستان (بلندترین قله رشته کوه دنا) در سمت چپ دره دیده  میشود. در اینجا بدلیل کمبود وقت ، امکان تغیر شرایط جوی و سایر مسائل از ادامه مسیر و صعود صرف نظر کرده به سمت پناهگاه رفته پس به همان شیوه قبل از روی برفها پایین آمدیم و ساعت ۱۷:۰۰ به پناهگاه رسیده پس از صرف ناهار ساعت ۱۸:۰۰ به سمت روستای خفر حرکت کرده ساعت ۱۹:۲۵ به روستا و پس از آن ساعت ۲۲:۰۰ به سمیرم رسیدیم و چون وسیله نقلیه مستقیم برای اصفهان نبود مجبور شدیم به شهرضا و از آنجا به اصفهان بیاییم. در نتیجه ساعت ۰۰:۰۰ بامداد به اصفهان رسیدیم. با وجود اینکه این برنامه به صورت کامل اجرا نشد اما نتیجه برنامه که سلامتی افراد و لذت از آرامش وجودی طبیعت بود چنانکه در طول برنامه به این موضوع فکر می کردیم که همیشه هدف قله نیست.

با آرزوی سربلندی همه کوهنوردان

سید رضا سجادی

تاریخ و محل تولد : 1360 اصفهان

مدرک تحصیلی : دانشجوی کارشناسی جهانگردی

دارای گواهی نامه کار در ارتفاع و نجات با طناب از دانشگاه مورتون این مارش انگلستان ، گواهی نامه تخصصی آتشنشانی ، مدیریت hse ، نجات و ایمنی در ارتفاع (irata) ، غار نوردی ، سنگنوردی داخل سالن و طبیعت ، یخ و برف ،غواصی ،مربی کوهنوردی فدراسیون کوهنوردی ، داور ملی مسابقات سنگنودی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی